تهران خیابان امیر کبیر کوچه ناظم الاطباء جنوبی نبش کوچه کتانه پلاک ۳۱ واحد ۴

شیلنگ تفلونی هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد؟

شیلنگ تفلون به ندرت برای سیستم های معمولی هیدرولیک یا پنوماتیک مشخص می شود،شیلنگ تفلونی هیدرولیک در هوافضا و محیط های صنعتی سخت بسیار غالب و مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله از پاور صنعت به نحوه انتخاب شیلنگ مناسب و جلوگیری از چندین اشتباه رایج در حین انجام این کار آمده است می پردازیم.شیلنگ های ساخته شده با هسته تفلون (PTFE) عملکرد فوق العاده ای را در شرایط سخت ارائه می دهند. به همین دلیل است که آن‌ها در مکان‌هایی مانند شاتل فضایی، ارابه فرود هواپیما و سیستم‌های ترمز یافت می‌شوند و آتش‌نشانان برای ایمن نگه‌داشتن آن‌ها به دستگاه‌های تنفسی مستقل وابسته هستند.

نقاط قوت شیلنگ تفلونی هیدرولیک

شیلنگ های تفلون ممکن است انتخاب خوبی برای کاربردهایی باشد که ویژگی های زیر مورد نیاز یا مشخص است:

• مقاومت در برابر گرما و سرما
• مقاومت در برابر خوردگی
• غیر سمی بودن
• نفوذپذیری بسیار کم
• سبک وزن
• مقاومت انعطاف پذیر/خستگی
• سهولت در تمیز کردن/عفونی کردن
• مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش/ازون

بسته به کاربرد، شلنگ تفلون با قیطان 304 یا 316 ضد زنگ، مونل یا برنز در دسترس است. همچنین می‌توان در صورت نیاز، شیلنگ را با سیلیکون، ترموپلاستیک یا منسوجات پوشاند.

معیارهای انتخاب شیلنگ تفلونی هیدرولیک

همانطور که بین مواد استفاده شده در شیلنگ ها تفاوت هایی وجود دارد، بین شیلنگ هایی که از همان مواد پایه مانند تفلون استفاده می کنند نیز تفاوت هایی وجود دارد. در اینجا برخی از ویژگی های اساسی که در انتخاب شیلنگ برای یک کاربرد خاص باید در نظر گرفته شود، آورده شده است.

سوراخ صاف یا پیچیده؟

تفاوت اصلی در اندازه و شعاع خمش است. حفره های صاف معمولاً فقط در اندازه سوراخ های 1 اینچی یا کمتر در دسترس هستند. برای آن اندازه، یک شیلنگ با سوراخ صاف حداقل شعاع خمش 12 اینچ دارد، در حالی که یک شیلنگ سوراخ سوراخ دار 3 اینچ دارد. حداقل شعاع خمش

رسانا یا نارسانا؟

شیلنگ‌های خط سوخت که بنزین یا سایر هیدروکربن‌های با ویسکوزیته پایین را با سرعت جریان بالا حمل می‌کنند، تمایل دارند بارهای ساکنی ایجاد کنند که می‌تواند از طریق تفلون به سمت قیطان قوس شود و سوراخی در تفلون ایجاد کند. مشخص کردن تفلون رسانا به بار استاتیک اجازه می دهد تا به طور بی ضرر به اتصالات تخلیه شود.

ضخامت دیوار؟

دیوارهای ضخیم‌تر برای کاربردهایی که شیلنگ به شدت خم می‌شود بهتر است، زیرا در برابر کمانش مقاوم‌تر هستند. شیلنگ های دیواره ضخیم نیز کمتر در برابر گازها نفوذ می کنند. شیلنگ های دیوار نازک معمولاً هزینه کمتری دارند، زیرا حاوی مواد کمتری هستند.

جنس قیطان؟

جنس استنلس استیل نوع 304 ماده بافته پایه برای اکثر شیلنگ های تفلون است. نوع 316 ضد زنگ برای کاربردهای شیلنگ دریایی توصیه می شود. مونل برای شیلنگ هایی که در معرض محیط های خوردگی شدید دریایی قرار دارند و برنز برای کاربردهای دریایی و همچنین جاهایی که ممکن است شیلنگ ها به هم یا روی تجهیزات دیگر مالیده شوند در دسترس است. در چنین مواردی، روانکاری عالی برنز ممکن است عمر طولانی تری نسبت به فولاد ضد زنگ داشته باشد.

رول شلنگ تفلون بافته شده از فولاد ضد زنگ. شلنگ تفلون اغلب در هوا فضا و محیط های صنعتی سخت استفاده می شود.مواد بافته شده نیز در رتبه بندی فشار شلنگ نقش دارند. برخی از مواد و شیلنگ ها می توانند فشار تا 5000 psi را تحمل کنند. شیلنگ های مونل و برنز بافته شده معمولاً دارای درجه فشار پایین تری هستند.

اتصالات؟

شیلنگ های تفلون برای استفاده با اتصالات چین دار، گیره دار یا قابل استفاده مجدد مناسب هستند. از نوع مورد علاقه خود استفاده کنید، زیرا تفاوت عملکرد قابل توجهی وجود ندارد.

داخلی یا خارجی؟

شیلنگ هایی که در معرض شرایط محیطی شدید قرار دارند را می توان با انواع مختلفی از حفاظت خارجی مانند آستین های ترموپلاستیک و سیلیکونی اکسترود شده، آستین های مقاوم در برابر آتش و انواع مختلف محفظه های محافظ فلزی مجهز کرد. شیلنگ های مورد استفاده در خلاء را می توان با سیم پیچ یا آستین داخلی برای جلوگیری از فرو ریختن نصب کرد.

سه اشتباه رایج در انتخاب شیلنگ تفلونی هیدرولیک

برای جلوگیری از خطاهای کاربردی در طرح های خود، مراقب این سوء تفاهمات رایج یا “افسانه ها” در مورد شیلنگ های ساخته شده از تفلون باشید.

1. شیلنگ های تفلون یک کالای پرهزینه هستند: در حالی که درست است که خمیر تفلون PTFE که برای ساخت شیلنگ مرغوب استفاده می شود، یک ماده درجه یک است، خود شلنگ اغلب انتخاب مقرون به صرفه تری نسبت به محصولات سنتی است که هزینه کل چرخه عمر در نظر گرفته می شود. هنگام مقایسه هزینه و عملکرد شلنگ باید چندین فاکتور را در نظر گرفت.

یک شیلنگ ساخته شده با تفلون تقریباً در هر شرایط کاری از یک شیلنگ معمولی لاستیکی یا ترموپلاستیک دوام خواهد آورد. مزیت در شدیدترین شرایط بیشتر است، اما تقریباً همیشه وجود دارد و معمولاً قابل توجه است. اینکه آیا این عامل به تنهایی برای توجیه هزینه اولیه بالاتر شیلنگ ساخته شده با تفلون کافی است یا خیر، در هر کاربرد متفاوت است، اما در بیشتر موارد پاسخ “نه” است.
با این حال، زمانی که هزینه های غیر از قیمت خرید اولیه در نظر گرفته شود، این تغییر شروع می شود.

• زمان توقف برنامه ریزی شده برای تغییر شیلنگ از نظر تولید از دست رفته، نیروی کار مستقیم، موجودی شیلنگ و اتصالات، و تأثیر بر سایر فرآیندهای وابسته چقدر هزینه دارد؟

• هزینه توقف برنامه ریزی نشده به دلیل خرابی غیرقابل پیش بینی شلنگ چقدر است؟

• هزینه آلودگی محصولات یا سیالات فرآیند توسط مواد شیلنگ سالانه چقدر است؟

• هزینه جایگزینی افزودنی های گران قیمت دیگ بخار از دست رفته از طریق لاستیک یا شیلنگ بخار گرمانرم چقدر است؟

• اگر شلنگ های لاستیکی یا ترموپلاستیک مانند نوار فولادی ضد زنگ که در اکثر شلنگ های تفلون استفاده می شود در برابر خوردگی مقاوم باشند، چقدر می توان صرفه جویی کرد؟

نمونه خوبی از مزایای شلنگ های ساخته شده با تفلون را می توان در صنعت تایر یافت. پرس های مورد استفاده در تولید لاستیک از بخار برای پخت لاستیک، آب برای خنک کردن قالب و هوای فشرده برای خروج آب از قالب قبل از وارد کردن بخار برای چرخه بعدی استفاده می کنند. یک شیلنگ برای تامین بخار، آب و هوا به پرس استفاده می شود. شیلنگ های لاستیکی OEM که در اصل با پرس ها عرضه می شد باید به طور متوسط ​​هر دو هفته یکبار تعویض می شدند تا از خرابی در حین فرآیند جلوگیری شود. جایگزینی آنها با شیلنگ های ساخته شده با تفلون و مجهز به محافظ فنری برای به حداقل رساندن خستگی خم شدن، فاصله تعویض شلنگ را تا شش ماه افزایش داده است.

مواد بافته استاندارد برای اکثر شلنگ های تفلون از نوع فولاد ضد زنگ 304 است.

شیلنگ‌های ساخته شده با تفلون همچنین می‌توانند هزینه‌های گارانتی محصولاتی مانند دستگاه‌های قهوه‌ساز تجاری/صنعتی را که تمایل به تعمیر و نگهداری کم یا بدون تعمیر و نگهداری از کاربران نهایی دارند، کاهش دهند. آنها همچنین هنگام استفاده برای تخلیه محصولات داغ مانند روغن سرخ کن در رستوران های فست فود، یک عامل ایمنی را اضافه می کنند. سایر مزایای شیلنگ های ساخته شده با تفلون می تواند تأثیرات قابل توجهی در هزینه ها در زمینه های کاربردی تر داشته باشد. به عنوان مثال، کربن به هسته تفلون شیلنگ های مورد استفاده به عنوان خطوط تخلیه کمپرسور نمی چسبد. این بدان معناست که آسیب کمپرسور ناشی از جدا شدن قطعات کربن ساخته شده از دیواره های شلنگ تخلیه و گردش در سیستم به طور کامل از بین می رود.

هزینه تعویض کمپرسور صنعتی چقدر است؟

نکته اصلی در اینجا ساده است. شیلنگ ها، مانند هر چیز دیگری، باید بر اساس هزینه کل چرخه عمرشان، نه فقط قیمت اولیه خریدشان، ارزیابی شوند. با نگاهی به این روش، شلنگ های ساخته شده با تفلون اغلب کم هزینه ترین گزینه هستند.

2. شیلنگ های تفلون هیدرولیک تمایل به پیچ خوردگی و له شدن آسان دارند: حقیقت این است که همه شیلنگ ها به راحتی گره خورده و له می شوند، مخصوصاً زمانی که به طور نامناسب استفاده شوند. شیلنگ های ساخته شده با تفلون در صورت رعایت شعاع خمشی و بارگذاری توصیه شده بهتر یا بدتر از مواد دیگر نیستند.

در کاربردهایی که امکان پیچ خوردگی یا خرد شدن وجود دارد، افزودن محافظ های فنری داخلی یا خارجی برای تقویت شیلنگ در نقاط بحرانی کار ساده ای است. انتخاب شیلنگ با دیواره‌های ضخیم‌تر و سوراخ‌های پیچ‌خورده نیز پیچ خوردگی را به حداقل می‌رساند و در برابر خرد شدن مقاومت می‌کند.

توجه داشته باشید که شلنگ تفلون با سوراخ پیچ خورده دارای شعاع خمشی توصیه شده است که سه تا چهار برابر محکم تر از شلنگ PTFE با همان اندازه با سوراخ صاف است. سوراخ های پیچ خورده نیز در کاربردهای خلاء مقاومت له شدن بیشتری از خود نشان می دهند.

3. همه شیلنگ های ساخته شده با تفلون یکسان هستند: تفلون یک نام تجاری است که به یک خانواده کامل از مواد مبتنی بر فلوروپلیمر اطلاق می شود، که همه آنها خواص یکسانی ندارند. دو ماده تفلون مختلف به طور معمول در صنعت شلنگ استفاده می شود، یک فرم قابل اکسترود مذاب (مانند PFA، FEP یا ETFE) و یک فرم قابل اکسترود با خمیر (PTFE).

مواد مذاب اکسترود شونده لزوماً دارای نقطه ذوب کمتری نسبت به مواد قابل اکسترود با خمیر هستند. همچنین مقاومت خستگی خمشی کمتری از خود نشان می دهند. این ویژگی‌های فیزیکی پایین‌تر همگی در محصولات با استفاده از مواد تفلون قابل اکسترود مذاب منعکس می‌شوند.

رزین PTFE برتر مورد استفاده در ساخت شیلنگ تفلون 62 است. از آنجایی که تفلون 62 یک ترموپلاستیک نیست، نمی توان آن را به طور مداوم اکسترود کرد، که به طور سنتی طول شلنگ قابل تولید را محدود می کند. در حال حاضر آخرین نسل تجهیزات اکستروژن خمیر می تواند شلنگ PTFE با طول های طولانی تولید کند. برای 1 اینچ. شیلنگ ID، طول پیوسته 400 فوت اکنون امکان پذیر است.

فهرست مطالب

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *