قیمت شیلنگ جوشکاری روبوست آلمان

قیمت شیلنگ جوشکاری روبوست آلمان چقدر است؟قبل از پاسخ به این سوال باید با یکسری مفاهیم آشنا شود تا خرید درست و دقیقی داشته باشید تا انتها این پست از پاور صنعت همراه ما باشید.

تعریف شیلنگ های جوشکاری

شیلنگ های جوشکاری (همچنین به عنوان شیلنگ گاز جوش شناخته می شود) برای انتقال گازهای جوشکاری به تجهیزات جوش استفاده می شود. شیلنگ های جوشکاری درجه R برای حمل استیلن یا اکسیژن طراحی شده اند. شیلنگ‌های جوشکاری درجه T برای انتقال سوخت‌های جایگزین مانند پروپان مایع، گاز طبیعی و پروپیلن ایده‌آل هستند، اما می‌توان از آنها با استیلن نیز استفاده کرد.

استعلام قیمت شیلنگ دوقلو مخصوص جوشکاری روبوست آلمان

شیلنگ های جوشکاری گاز بی اثر می توانند برای حمل گاز محافظ یا آب به مشعل جوشکاری استفاده شوند. شیلنگ های دو خطی دارای یک شیلنگ برای اکسیژن و شیلنگ دیگر برای جوشکاری گازهای سوخت هستند. شیلنگ های تک خط فقط با یک شلنگ عرضه می شوند و معمولاً در کاربردهایی که فضا برای شلنگ های دو خطی بسیار محدود است یا منابع گاز جدا شده اند استفاده می شود.

تقریبا میتوان گفت که ابزارآلات فعالیت های صنعتی امروزه در مدل های مختلف در طرح ها و شکل ها و کاربرد های مختلف تولید و عرضه شده است. انواع مختلف هرکدام و کارایی هایی که دارا هستند، باعث شده تا هرکدام از ابزارها بصورت کاملا تخصصی برای امور خاصی استفاده شود.چندان تفاوتی ندارد که این ابزار شیلنگ جوشکاری یا خود دستگاه جوش باشد، یا ابزارآلات ساده تر و ابتدایی تر. هرکدام برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار میگیرند.

شیلنگ جوشکاری روبوست و انواع آن

شیلنگ های جوشکاری، ابزاری هستند که به عنوان ابزارآلات جانبی جوشکاری مورد استفاده قرار میگیرند، البته این شیلنگ ها تنها در نوع جوشکاری تولید نشده، بلکه شیلنگ های فرز، تراشکاری و… نیز به عنوان ابزار جوشکاری تولید و عرضه میشوند.این شیلنگ ها به عنوان ابزار آلاتی ضروری برای انجام جوشکاری شناخته میشوند که در فرایند های صنعتی کاربرد داشته و همچنین به عنوان اتصالات جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند.

از طرفی توجه زیاد به کیفیت و نوع ساخت این شیلگ ها باعث افزایش ایمنی کارگران میشود و از وقوع برخی حوادثی که در طول کار بوجود می آید جلوگیری میکند. این شیلنگ ها در انواع مختلفی تولید میشوند که میتوان به دو نوع دو قلو و تک قلوی آن ها اشاره کرد، همچنین برند های مختلفی نیز هستند که اقدام به تولید و عرضه این مدل شیلنگ ها میکنند. شیلنگ های جوش هم در ایران توسط برندها و مارک های داخلی تولید میشوند و هم نمونه هایی که بصورت وارداتی هستند، در بازار وجود دارند.

شناسایی شیلنگ جوشکاری از طریق رنگ بندی ها

شیلنگ های جوش در مرحله اول به وسیله رنگ بندی هایی که دارند، شناسایی میشوند. این شیلنگ ها در رنگ ها و طرح های آبی و قرمز در بازار موجود هستند. شیلنگ های دو قلو به لحاظ کارایی و کارکرد به نسبت شلنگ های تک قلو متفاوت هستند که به تفاوت های آن ها و بررسی عملکرد و کارایی آن ها در ادامه بیشتر میپردازیم.

شیلنگ های جوشی که در بازار موجود هستند، بخصوص در شیلنگ های دوقلو، فشار های مختلفی را تحمل میکنند که برحسب این فشار ها دسته بندی میشوند. آنچه مسلم است، این است که حداکثر فشاری که در دسته بندی شیلنگ های جوشکاری در بازار وجود دارد، فشاری معادل 70 بار است که توسط شیلنگ های دوقلوی فشار قوی جوشکاری تحمل میشود.

جنس شیلنگ های جوشکاری از چیست؟

شیلنگ های جوشکاری جنسی از نوع لاستیک دارند که برای مقاوم سازی آن از الیاف نخی استفاده میشود. بدیهی است که هرچه فشاری که توسط شیلنگ تحمل میشود بیشتر باشد، جنس آن نیز باید مقاوم تر و بهتر باشد و طبیعتا شیلنگ هایی با جنس های نازک تر و کم استقامت تر نمیتوانند فشار های بالاتر را تحمل کنند. از طرفی، کیفیت هم تاثیر بسیار زیادی در میزان تحمل بار شیلنگ و همچنین عمر مفید آن دارد.

شیلنگ های جوشکاری در بافت های متنوعی به لحاظ روکش تولید میشوند. گاها جنس شیلنگ ها در مارک ها و برندهای مختلف از نوع ابریشم، گرانول خالص و لاستیک است که معمولا در محیط های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

شیلنگ های جوشکاری جنسی از نوع لاستیک دارند

شیلنگ های جوشکاری به دلیل آنکه در آب و هوای مختلف استفاده میشوند، لازم است که در خرید آن ها مطابق با آب و هوای منطقه ای که در آن از شیلنگ استفاده میشود نیز توجه بسیاری داشت.

جوشکاری در مناطق گرم و خشک

در برخی مناطق گرم و خشک که دمای هوا بسیار بالا میرود، خود فرایند جوشکاری نیز باعث بالارفتن حرارت در شیلنگ جوشکاری میشود و همین امر باعث میشود که اگر شیلنگ شما برای دماهای بالا مانند دمای مثبت 70 درجه سانتی گراد مناسب نباشد، در فرایند جوش و همچنین در کارایی و عملکرد و عمر مفید شیلنگ جوش شما اختلال وارد شود. از طرفی، همین فرایند برای مناطقی با دمای پایین نیز صادق است.

جوشکاری در دمای 10 الی 20 درجه زیر صفر

در برخی از مناطق نیز دمای هوا ممکن است تا میزان 10 الی 20 درجه سانتی گراد زیر صفر نیز برسد که این دما برای جوشکاری چندان مناسب نیست و اگر اقدام به جوشکاری در این دما میکنید باید شیلنگ جوشکاری شما قابلیت سازگاری با این دما را داشته باشد.

بسیاری از شیلنگ های جوشکاری به دلیل اینکه از جنس لاستیکی ساخته میشوند، در دمای بالا و حرارت زیادی آسیب میبینند و یا انعطاف بسیار بالایی در اثر حرارت در آنها ایجاد میشود که این انعطاف میتواند منجر به پارگی و سوارخ شدن شیلنگ شما شود.

از طرفی هم برخی از شیلنگ ها در دمای پایین و سرما به دلیل آنکه لاستیک در این دما انعطاف خود را از دست میدهد، دچار خشکی و سخت شدگی میشوند که همین مسئله هم میتواند در زمانی که کشش و یا حرکت و پیچش در شیلنگ زیاد باشد، باعث پارگی و از هم گسستگی شیلنگ ها بشود.

شیلنگ ها لحاظ چسبندگی

شیلنگ ها معمولا به لحاظ چسبندگی نیز به انواع مختلفی اعم از چسبندگی بالا و پایین تقسیم میشوند.

شیلنگ ها لحاظ چسبندگی

گاها ممکن است، یک شیلنگ برای متراژ زیادی استفاده شود. در مکان های مرتفع یا مناطقی که نمیتوان دستگاه جوش را تا حد زیادی بالا برد، از شیلنگ های جوشکاری با طول زیاد استفاده میشود. توجه کنید که متراژی که شیلنگ جوشکاری شما میتواند پوشش بدهد همواره بر روی شیلنگ ها درج میشود.

سایز شیلنگ های جوشکاری

بطور کلی، سایز شیلنگ های جوشکاری در سایز های 8 و 10 تولید می شود. همچنین، ماکزیمم فشار قابل تحمل در شیلنگ های جوشکاری که به آن فشار ترکیدگی میگویند، میزان 70 بار است، ولی فشار استاندارد و مناسب برای شیلنگ های جوشکاری 20 بار است که نشان از اختلاف بسیار بالای استاندارد بار این محصول با ماکزیمم آن دارد.

معمولا شیلنگ های جوشکاری در متراژ های 100 متر تولید میشوند، ولی ممکن است، متراژ شیلنگ ها کوتاه تر و یا بلند تر از میانگین گفته شده نیز باشد.

قطر خارجی شیلنگ های جوشکاری از اعدادی مابین 0.5+14 و 0.5+17 میباشد و قطر خارجی آن نیز به میزان سایز 0.5+8 و 0.5+10 میباشد.

در شناخت شیلنگ های جوشکاری معمولا از علائم اختصاری O.D و I.D استفاده میشود که این علائم به ترتیب بیانگر قطر داخلی و خارجی آن ها می باشند.

سایز شیلنگ های جوشکاری

بررسی اجزای مختلف و کارکرد شیلنگ های جوشکاری

شیلنگ های دو قلو یا تک قلو یکی از اجزای مهم دستگاه های جوش و برش است. این شیلنگ ها به عنوان اتصال عمل میکنند و گاها خود نیز شامل اتصالات و اجزای مختلفی می باشند.

شلنگ های جوشکاری که گاها برای برش و فرز کردن نیز مورد استفاده قرار میگیرند، شامل بخش های بدنه و اتصالات می باشند،

البته خود اتصالات شیلنگ جوشکاری نیز شامل بخش های مختلفی هستند. معمولا بدنه شیلنگ های جوشکاری به صورت کاملا عایق بندی شده تولید میشود و شامل چند لایه است که لایه های آن، هرکدام از جنس های مختلفی تولید میشود که پیشتر به آن پرداخته ایم.

جنس روکش اصلی شیلنگ جوشکاری

جنس روکش اصلی شیلنگ جوشکاری، از نوع لاستیک است و معمولا به عنوان یک لایه رنگی روی لایه های زیرین آن کشیده میشود. درنظر داشته باشید که رنگ های شیلنگ جوشکاری که شامل دو رنگ آبی و قرمز است، در این لایه تامین میشوند.

ضخامت لایه رویی معمولا از لایه های زیرین کمتر است و انعطاف آن هم به دلیل لاستیکی بودن جنس آن نیز بیشتر است.

پس از لایه رویی، یک لایه زیرین هم بر روی بدنه شیلنگ جوشکاری نیز وجود دارد که ضخامت بیشتری دارد. این لایه زیرین معمولا یا مانند لایه رویی از جنس لاستیک است و یا از جنس مواد دیگری مانند ابریشم و… این لایه معمولا سفتی و استحکام بیشتری دارد و همینطور در مقابل ضربه ها و مواردی از این دست که منجر به پارگی و یا حتی ترکیدگی شیلنگ نیز می شود مقاومت می کند.

این لایه در مقابل فشار گازی که در شیلنگ درجریان است، بسیار مقاوم است و میتواند با کنترل فشار گازی که در این لایه وجود دارد و نیز محکم نگهداشتن بدنه شیلنگ، مانع از ترکیدگی و مشکلات بعدی شود.

جنس روکش اصلی شیلنگ جوشکاری

اتصالات شیلنگ جوشکاری

پس از بدنه شیلنگ ها، به اتصالات آن میرسیم. گاها شیلنگ ها بدون بست های اتصالی به فروش میرسند، اما معمولا اتصالات شیلنگ جوشکاری نیز با آن همراه است. اتصالات شامل یک سرپیچ است که معمولا به رنگ های طلایی و یا نقره ای تولید میشود. این سرپیچ ها از استقامت بالایی برخوردار می باشند

و همچنین بصورت ضدزنگ تولید میشوند. عملکرد این سرپیچ ها، اتصال شیلنگ جوشکاری به اتصالات دیگر مانند دستگاه جوش و… است. این سرپیچ ها شامل یک بست که شیلنگ جوشکاری را نگه میدارد و یک پیچ که با حرکت چرخشی حول محور بست، پیچ را به اتصالات دیگر وصل میکند میشوند.

همچنین درون این اتصالات، یک قسمت باریکتر قرار دارد که محل عبور هوا و یا گاز از دستگاه به شیلنگ است. این اتصال بصورتی باریکتر از دیگر اتصالات شیلنگ و در درون لایه پیچشی آن قرار دارد و پس از متصل شدن لایه پیچشی، به درون دستگاه فرو رفته و هوا و گاز را منتقل می کند.

توجه به کیفیت شیلنگ گاز ارتباط زیادی به تمام اجزای شیلنگ جوشکاری دارد

البته توجه به کیفیت شیلنگ گاز ارتباط زیادی به تمام اجزای شیلنگ جوشکاری دارد، ولی بست ها و اتصالات معمولا مهمترین قسمت کار هستند که پیش از فرایند جوشکاری چک میشوند.

این بست ها به دلیل آنکه گاها ممکن است، پس از حمل و جا به جایی های طولانی و یا جمع کردن آن چندان به دور حاشیه شیلنگ جوشکاری کیپ نشوند، لازم است، پیش از شروع کار با شیلنگ از استحکام و کیپ شدگی آن ها اطمینان حاصل کرد.

شاید برای شما جای سوال باشد که چرا به این شیلنگ ها دوقلو و یا تک قلو گفته میشود؟ جدای از دوگانه بودن شیلنگ ها در نوع دو قلو، معمولا شلنگ های دو قلو دو شیلنگ مجزا از هم دارند که این شیلنگ ها هرکدام برای انتقال دادن یک ماده کاربرد دارند، مانند انتقال گاز از یک شیلنگ و انتقال هوا یا اکسیژن از شیلنگی دیگر.

معمولا به این شیلنگ ها، شیلنگ هوا گاز نیز گفته میشود. گاز عبوری در قسمت گازی آن معمولا پروپان است و در قسمت دیگر نیز اکسیژن است که هردوی این ها از طریق پمپ ها به شیلنگ منتقل میشوند،

همچنین در قسمت پروپان آن نیز گاز استیلن هم گاها بجای پروپان استفاده میشود و این مورد بیشتر مربوط به نوع جوشکاری است.

توجه به کیفیت شیلنگ گاز ارتباط زیادی به تمام اجزای شیلنگ جوشکاری دارد

شیلنگ های تک قلو

در این بین شیلنگ های تک قلو نیز وجود دارند که بصورت تک رنگ آبی یا قرمز استفاده میشوند. شیلنگ تک آبی که به شیلنگ هوا نیز شناخته میشود، در سایز دهانه شماره 8 تولید شده و برای اکسیژن و باد استفاده میشود. این نوع شیلنگ ها معمولا مصرف بیشتری نسبت به نوع دیگر تک قلوی آن دارند.

نوع دیگر شیلنگ های تک قلو، نوع قرمز رنگ آن است. این نوع برای انتقال گاز مورد استفاده قرار میگیرد و طبیعتا دهانه بازتری هم نسبت به شیلنگ آبی دارد که سایز آن به 10 میرسد.

معمولا این شیلنگ را به دلیل تشخیص دادن هوایی یا گازی بودن شیلنگ در سایز بزرگتری تولید میکنند و همچنین به جهت آنکه برخی سرپیچ ها به شیلنگ های گازی سایز بزرگ متصل میشوند، لازم است که این شیلنگ ها برای اتصال راحت تر به انواع سرپیچ ها در سایز بزرگتر تولید شوند.

طبیعتا شیلنگ های گازی تک قلو از استحکام و مقاومت بیشتری به نسبت شیلنگ های هوا برخوردار است و به همین دلیل هم از قطر بیشتر و استحکام و ضخامت بیشتری نیز برخوردار هستند.

در یک تعریف کلی تر هم میتوان شیلنگ های دوقلوی جوشکاری را مانند شیلنگ های تک قلو دانست که بصورت بهم چسبیده تولید و عرضه میشوند.

تشخیص شیلنگ جوشکاری مرغوب

شلنگ های جوشکاری مانند دیگر ابزارآلات و لوازم جانبی صنعتی، انواع خوب، با کیفیت و با اصالت و یا نامرغوب و بی کیفیت دارند و در این رده ها تولید و عرضه میشوند.

درادامه این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که رعایت نکردن موارد ایمنی در رابطه با شیلنگ های گاز مرغوب و یا عدم توجه به ایمنی شیلنگ های جوشکاری گازی و هوایی تا چه اندازه میتواند در فرایند جوشکاری شما خطر آفرین و مشکل ساز باشد.

توجه به مرغوبیت و کیفیت

بطور کلی توجه به مرغوبیت و کیفیت کالا میتواند از جنبه های مختلف مانند کاهش خطرات کار، کاهش هزینه ها و کاهش صرف شدن زمان برای انجام کار مفید باشد. امروزه به این موضوع توجه زیادی شده است که اصالت و مرغوبیت کالا، بخصوص کالاهایی که با سلامتی و ایمنی کار در ارتباط است، همواره کنترل شده و از اجناس با کیفیت تر و مرغوب تر جهت فعالیت های مرتبط با ایمنی و کار در صنایع مختلف استفاده می شود.

شلنگ های جوشکاری لازم است که از بدنه مقاوم و از جنس مناسبی برخوردار باشند. معمولا برای بدنه شیلنگ های جوشکاری از مواد مختلفی استفاده میشود که هرکدام مقاومت های مختلفی در مقابل بارهای مختلف دارند.

باید پیش از هرچیز درنظر داشته باشید که شیلنگ مورد نظرتان را برای چه کاری و درچه سطح از جوشکاری میخواهید استفاده کنید. پیش از هرچیز باید بدانید که مرغوبیت شیلنگ جوشکاری مورد نظر شما ت

نها در شرایطی بهتر مشخص میشود که بدانید در کجا و چه موقعی قصد استفاده و کارکردن با آن را دارید.

نوع گاز

نوع گازی که در شیلنگ های جوشکاری برای فرایند احتراق و جوشکاری استفاده میشود هم بسیار در انتخاب شیلنگ جوشکاری موثر است.

به هرحال یک شیلنگ جوشکاری مرغوب پیش از هرچیز باید دارای مرغوبیت بالا در موادی باشد که در آن استفاده میشود.

نکته مهم

امروزه شرکت های بسیاری هستند که در تلاش برای جعل اصالت کالاهای مختلف و بخصوص کالاهای وارداتی هستند. شیلنگ های جوشکاری مختلفی نیز در انواع مختلف به عنوان کالای وارداتی شناخته میشوند که اخیرا به دلایل مختلفی و بخصوص افزایش قیمت در کالاهای خارجی، عمدتا این شیلنگ ها توسط شرکت های مختلف جعل شده و در اشکال و انواع بی کیفیت تر و نامرغوب تری به بازار عرضه میشوند.

این اشکال ممکن است، در جنس بدنه شیلنگ های جوشکاری دیده شود. برای مثال، یک شیلنگ جوشکاری مرغوب لازم است که از پلاستیکی با ضخامت و مقاومت بسیار بالایی تولید و عرضه شود و از طرفی هم جنس مواد بکار رفته در آن کاملا خالص باشد.

تولید شیلنگ ها با کیفیتی پایین تر

اما بسیاری از شرکت ها به دلیل هزینه بالای تولید شیلنگ های جوشکاری با مواد اولیه مرغوب و با کیفیت، اقدام به تولید شیلنگ ها با کیفیتی پایین تر و موادی ناخالص و نا مرغوب تر میکنند.

به لحاظ ظاهری هم کم و بیش به شیلنگ های با کیفیت و با اصالت تر شباهت هایی دارند، ولی در نهایت محصولی بی کیفیت است که میتوان به راحتی آن را تشخیص داد.

در مرحله اول، لازم است که با نگاه کردن به مقطع شیلنگ های جوشکاری، از ضخامت آن و جنس لایه های آن مطمئن شوید. طبیعتا هرچه ضخامت لایه ها بیشتر باشد، مقاومت بیشتری درمقابل ترکیدگی در بار های بالاتر دارند. از طرفی، لایه هایی که بیشتر باشند، در زمانی که از لاستیک و مواد با کیفیت در آن استفاده شده باشد، از وزن بسیار بیشتری به نسبت شیلنگ های جوشکاری کم کیفیت تر و نامرغوب تر برخوردارند.

این وزن نمیتواند تنها دلیل شناخت شیلنگ جوشکاری مرغوب باشد، بلکه با لمس آن و دقت در جنس بدنه آن هم میتوان به مرغوبیت آن پی برد.

بررسی استحکام و جنس شیلنگ

شیلنگ های جوشکاری مرغوب اگر از لاستیکی مقاوم ساخته شده باشند، قطعا با لمس بدنه آن و فشار دادن بدنه لاستیکی آن میتوانید متوجه میزان مرغوبیت شیلنگ جوشکاری بشوید.

از طرفی هم با فشار دادن بدنه شیلنگ و بررسی استحکام آن نیز میتوانید به میزان انعطاف و در نهایت به میزان حجم مواد خالص بکار رفته در شیلنگ جوشکاری پی ببرید.

این موضوع نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است که بدنه شیلنگ جوشکاری باید فاقد هرگونه اثرات ترک خوردگی و پارگی باشد. شیلنگ های جوشکاری که آثار ترک خوردگی و یا خط افتادگی و مواردی از این دست داشته باشند، جدای از آنکه بهتر است، تحت هیچ شرایطی از آن شیلنگ ها در کار جوشکاری و یا برشکاری استفاده نکنید، بلکه نشان دهنده کیفیت پایین جنس مواد بکار رفته در بدنه آن ها نیز میباشد.

شیلنگ های جوشکاری با یک لایه روکشی پوشانده شده اند که رنگ شیلنگ را مشخص میکند

شیلنگ های جوشکاری با یک لایه روکشی پوشانده شده اند که رنگ شیلنگ را مشخص میکند. این لایه در شیلنگ های با کیفیت، ضخامت بیشتری دارد و به عنوان بخشی از بدنه شیلنگ است که به رنگ آبی یا قرمز دیده میشود.

شما با تراشیدن پوسته رویی شیلنگ جوشکاری مرغوب، باید مشاهده کنید که همچنان لایه زیرین به رنگ آبی یا قرمز است و همچنین در مقطع شیلنگ نیز میتوانید میزان ضخامت لایه آبی یا قرمز رنگ را مشاهده کنید.

شیلنگ های نا مرغوب تنها به کشیدن یک برچسب و یا روکش رنگی به دور لایه های زیرین اکتفا کرده و لایه رنگین رویی از ضخامت بسیار کمتری برخوردار است و یا با شیلنگ های مرغوب تفاوت بسیاری در ضخامت دارند که این موضوع به راحتی در مقایسه با یک شیلنگ مرغوب تر و گران تر میتواند قابل تشخیص باشد.

پس همواره تنها به ضخامت لایه های زیرین توجه نکنید، بلکه به ضخامت لایه رنگی رویی نیز توجه کافی داشته باشید.

برچسب هایی که بر روی شیلنگ های جوشکاری نصب شده است

برچسب هایی که بر روی شیلنگ های جوشکاری نصب شده است، نشان دهنده تولید کننده و کمپانی تضمین کننده شیلنگ است. این برچسب ها اگر بصورت برجسته بر روی لاستیک هک شده باشند، نشان از اصالت آن است

ولی اگر بصورت یک برچسب تنها بر روی شیلنگ جوشکاری کشیده شده باشد، نمیتوان چندان به اصالت و کیفیت این محصول اعتماد و اطمینان کرد.

قسمت مهمتر تهیه این محصول، جدای از بدنه آن، توجه به سرپیچ های شیلنگ های جوشکاری است. اگر شما یک شیلنگ جوشکاری همراه با سرپیچ هایش خریداری میکنید، لازم است، به سرپیچ های آن نیز دقت و توجه کافی داشته باشید.

شیلنگ های جوشکاری تنها در ناحیه بدنه آسیب پذیر نیستند و نمیتوان گفت تنها بدنه شیلنگ است که میتواند از کیفیت پایینی برخوردار باشد.

سرپیچ های شیلنگ های جوشکاری

سرپیچ های شیلنگ های جوشکاری به دلیل آنکه برای بالا بردن مقاومتشان لازم است که حتما از فلزات بیشتری استفاده شود و از استحکام بالاتری برخوردار باشد، این استحکام بالا و فلزات بیشتر، برای شرکت های تولید کننده شیلنگ های جوشکاری بسیار پرهزینه میباشد و به همین دلیل، برخی از شرکت ها اقدام به تولید سرپیچ های بی کیفیت تر میکنند.

نکته حائز اهمیت اینجاست که این سرپیچ ها به دلیل آنکه بخشی از اتصالات سیستم جوشکاری می باشند و همچنین عبوردهنده جریان گاز های پروپان و استیلن هستند، لازم است که حتما از استقامت و مقاومت کافی برخوردار باشند.

شما میتوانید با مشاهده سرپیچ ها در مرحله اول و توجه به شیار ها و دقتی که در تراشیدگی آن بکار رفته است، به مرغوب و یا نامرغوب بودن آن ها پی ببرید.

شیارهای پیچی در سرپیک ها در مدل های بی کیفیت تر

معمولا شیارهای پیچی در این سرپیک ها در مدل های بی کیفیت تر، گاها با ضخامت کمتری تراشیده میشود و یا حتی در برخی موارد شکسته است.

این شکستگی به دلیل کیفیت پایین و ناخالص بودن فلز بکار رفته در آن است.

از طرفی وزن فلز هم میتواند تعیین کننده کیفیت سرپیک باشد. اگر سرپیچ وزن بیشتری داشته باشد، نشان دهنده کیفیت بالاتر و ضخامت بیشتر فلز بکار رفته در آن است که در نهایت تعیین کننده مرغوبیت آن است.

برخی مواقع شرکت های تولید کننده اقدام به هک کردن آرم خود و بخصوص آرم شرکت استاندارد ملی بر روی سرپیچ ها میکنند که اگر این نشان ها بر روی سرپیچ هک شده باشد و بصورت برجسته قابل لمس باشد، میتواند تا حد زیادی بیان کننده اصالت آن باشد.

آزاد بودن جریان هوا در شیلنگ

در کنار موارد گفته شده، حتما هنگام خرید شیلنگ های جوشکاری از آزاد بودن جریان هوا در شیلنگ و بخصوص در سوزنی های سرپیچ ها مطمئن باشید، این موضوع میتواند با نگاه کردن و یا فوت کردن در شیلنگ هنگام خرید قابل تشخیص باشد.

درصورتی که شیلنگ دارای هرگونه گرفتگی باشد و یا مشکلی در انتقال جریان گاز و هوا در طول شیلنگ و سرپیک آن وجود داشته باشد، شیلنگ به راحتی دچار پارگی، ترکیدگی و ترک خوردگی میشود که درحین کار همین مسئله میتواند عواقب جبران ناپذیری برای جوشکاران داشته باشد.

رنگ سرپیچ های مرغوب همواره ثابت است و باید فاقد هرگونه زنگ زدگی و خوردگی باشد، سرپیچ هایی که دچار زنگ زدگی شده اند، به خوبی رویه مالی نشده و رنگ کاری نشده است و ممکن است، درحین فرایند های باز و بسته کردن اتصالات شکسته شوند و یا درحین عبور دادن جریان هوا و گاز ها با فشار های بالا دچار از هم گسستگی و شکستگی شوند که میتواند ضررهای جانی و مالی برای شما داشته باشد.

تعیین کردن اصالت کالایی که خریداری می کنید

رعایت چند نکته ساده و کلی هم میتواند در تعیین کردن اصالت کالایی که خریداری میکنید موثر باشد، نمیتوان گفت که قیمت عامل بسیار مهمی در تعیین اصالت کالا است

چرا که بسیاری از فروشندگان کالای بی کیفیت و نامرغوب و یا جعلی را به عنوان کالای اصلی و با همان قیمت و با کیفیت به فروش میرسانند که همین مسئله میتواند نشان دهنده این باشد که تنها قیمت ارزان یا گران تر کالا نمیتواند تعیین کننده باشد.

اما در برخی مواقع این موضوع نیز دیده شده است که کالاهایی که ارزان تر و کم قیمت تر هستند، به مراتب از کیفیت کمتر و مرغوبیت پایین تری برخوردارند.

این موضوع کاملا بدیهی است که هرچه موادی که در شیلنگ جوشکاری بکار رفته، مرغوبیت بالاتری داشته باشد، هزینه های تمام شده آن برای کارخانه و شرکت های تولید کننده بیشتر است و معمولا برای پایین آوردن قیمت تمام شده تولید شیلنگ های جوشکاری، از مواد و اجزای کم کیفیت تر و نازک تر برای تولید شیلنگ ها استفاده میشود و همین موضوع در قیمت نهایی آن هم تاثیر میگذارد.

شیلنگ های ارزان قیمت

بطور کلی شما درکنار بررسی موارد تخصصی گفته شده، لازم است که هنگام خرید نسبت به شیلنگ هایی که قیمت آن ها نسبت به بازار و مارک های مشابه کمتر و ارزان تر است و یا اختلاف محسوسی دارد، با تردید نگاه کنید.

نشان های درج شده بر شیلنگ های با اصالت، مانند نشان های استاندارد اروپایی و یا نشان استاندارد ملی و حتی نشان ایزو و مواردی از این دست که برروی ابزارآلات درج میشود هم میتواند در اصالت آن موثر باشد و شیلنگ خریداری شده لازم است که حداقل یکی از این نشان ها را بصورت برجسته و بصورت کد گذاری شده داشته باشد.

بدیهی است که شیلنگ های تولید شده بصورت نامرغوب، این نشان ها را بصورت برجسته و کد گذاری شده تولید نکرده و یا کد درج شده برروی شیلنگ ها درصورت استعلام، با محصول همخوانی ندارد.

محصولات وارداتی باید همواره نشان ها و مجوز های لازم کالاهای وارداتی را داشته باشند

محصولات وارداتی باید همواره نشان ها و مجوز های لازم کالاهای وارداتی را داشته باشند، این موضوع را میتوان از نشان های مختلفی که مخصوص کالاهای وارداتی هستند و بر روی کالا درج میشود و میتوان آن را به راحتی استعلام گرفت متوجه شد، البته کالای بی کیفیت که در خارج از کشور تولید بشود هم میتواند در گمرک نشان و کد دریافت کند و نشان تنها میتواند تعیین کننده وارداتی بودن کالا باشد، ولی به هرحال میتواند یک عامل تعیین کننده بر خارجی بودن محصول باشد.

گاها هزینه های بسته بندی با توجه به قیمت پایین محصولات تقلبی باعث میشود که شرکت هایی که اقدام به کپی کردن و جعل محصولات در بازار میکنند، توجه کمتری به بسته بندی نشان دهند و این موضوع میتواند یک راه برای تشخیص تقلبی و جعلی بودن کالا باشد.

محصولاتی که تقلبی باشند، عمدتا از بسته بندی بسیار بی کیفیت تر و سطح پایین تری برخوردار هستند و دلیل عمده آن هم کاهش دادن هزینه های بسته بندی توسط شرکت سازنده است. از طرفی هم کیفیت رنگ ها و رنگبندی بسته ها ممکن است تا حد زیادی با بسته اورجینال و اصلی متفاوت باشد، پس این مورد میتواند یک گام دیگر در تشخیص قطعه اصلی باشد.

محصولات خود را از فروشگاه های معتبر بخرید

در نهایت، یک موضوع کاملا ساده که در میان مردم عرف است، این است که بهتر است، محصولات خود را از فروشگاه هایی که آشنایی کافی نسبت به فعالیت و کار آن ها دارید و یا فروشگاه های معتبر و نمایندگی ها خرید کنید.

بطور کلی فروشندگان کالا ها و ابزار آلات آشنایی کافی نسبت به اصالت و یا غیر اصل بودن کالای خود دارند و شما در صورتی که بخواهید از فردی که آشنا باشد، اقدام به خرید کنید، میتوانید تا حد زیادی از اصالت کالای خود و کیفیت و مرغوبیت آن مطمئن باشید.

همچنین خرید کردن از فروشگاه های معتبر و یا نمایندگی های رسمی لوازم جوشکاری در سطح شهر هم میتواند تعیین کننده اصالت و مرغوبیت کالا باشد، چرا که فروشگاه معتبر میتواند اصالت کالا را برای شما تضمین کند.

همواره هنگام خرید و دریافت کالاهای مختلف و بخصوص ابزار آلات، اقدام به دریافت فاکتور خرید ممهور و امضاء شده با سربرگ نام فروشگاه کنید تا در صورتی که محصولی که دریافت کرده اید، فاقد کیفیت و یا مرغوبیت لازم باشد، بتوانید به راحتی اقدام به پیگیری کرده و جبران خسارت کنید.

توجه کنید

توجه کنید که فروشنده این موضوع را قید کند که محصول خریداری شده اصلی است و اصالت آن مورد تایید است. در این شرایط شما با بروز مشکل در قطعه و محرز شدن تقلبی بودن آن، میتوانید به راحتی از طریق فاکتور دریافت شده به پیگیری های قانونی در این زمینه بپردازید.

به هر حال موارد گفته شده شاید هر یک به تنهایی نتوانند اصالت و کیفیت قطعه را تایید کنند، ولی درصورت استفاده کردن تمامی این راه ها در کنار هم، میتوانید به عنوان یک مکمل از این راهکار ها یاد کنید که اصالت قطعه شما را تا میزان بسیار بالایی تایید میکنند.

اهمیت توجه به کیفیت شیلنگ جوشکاری

از آنجایی که خوشکاری یکی از فرایند های پرکاربرد در صعنت بشمار می‌آید، توجه و دقت به ایمنی در این کار بسیار حائز اهمیت و مهم است، بطوریکه هرگونه سهل انگاری در آن شاید آسیب های جبران ناپذیری به شخص و یا به دنبال آن به ساختمان وارد کند.

با دانستن بهتر کاربردی که شیلنگ های جوشکاری در فرایند های جوشکاری دارند، شاید بهتر بتوان به نقش بسیار حساس و حیاتی شیلنگ های جوشکاری پی برد و با دانستن خطراتی که ممکن است، با استفاده از ابزارآلات بی کیفیت به دنبال داشته باشد، به کیفیت و اصالت شیلنگ های جوشکاری توجه بیشتری کرد.

جوشکاری با چندین نوع گاز مختلف انجام میشود که عمده ترین آن ها، جوشکاری استیلن است.

جوشکاری اکسی استیلن، نوعی جوشکاری است که در این نوع از جوشکاری از گازی استفاده میکنند که حین سوختن با اکسیژن درجه حرارت قابل توجهی تولید میکند.

این گاز ممکن است، از انواعی از هیدروکربن ها مثل آلکان و یا آلکین ها باشد .معمولا استیلن و در موارد نادر گاز پروپان استفاده‌ میشود. گاهی نیز از هیدروژن استفاده میشود.

استیلن

استیلن (C2H2) ترکیبی شیمیایی است که در آن 2 اتم هیدروژن موجود است و اینچنین از تاثیر آب بر کاربید کلسیم بدست می‌آید.

یکی از فرآورده های آن گاز استیلن است که از سوختن (احتراق) این گاز یک شعله پرحرارت ایجاد میشود که درجه حرارت آن تقریبا به میزان بسیار بالایی تا حد 3000 درجه سانتی گراد هم میرسد و این درجه حرارت میتواند بسياري از فلزات را به درجه حرارت لازم در جوشکاری برساند.استیلن

نکته قابل توجه این است که این فرایند نشان میدهد که گاز اکسیژن و گازی که به عنوان ترکیب شونده استفاده میشود، مانند گاز پروپان یا استیلن، اگر با یکدیگر ترکیب شوند، میتواند فرایندی انفجاری و حرارت آور تا دمای بسیار بالایی را تولید کند که البته باید این مورد را بدانید که اگر نقصی در شیلنگ های جوشکاری وجود داشته باشد، این نقض باعث میشود که این حرارت در محیط اتفاق بیافتد.

یک فرایند دیگر نیز در جوشکاری وجود دارد که میتواند هنگام نقض در شیلنگ اتفاق بیافتد. این فرایند خطر آور را برگشت شعله میگویند.

برگشت شعله در جوشکاری، هنگامی رخ می‌دهد که شعله از نوک مشعل جوشکاری به طرف شلنگ جوشکاری حرکت می‌کند و با ایجاد صدا نیز همراه است.

در صورتیکه که شعله کنترل نشود، می‌تواند با سرعت در طول شیلنگ جوشکاری به سمت سیلندر و پمپ اکسیژن یا گاز پروپان یا استیلن برود و باعث انفجار شود .این مورد حتما نشان دهنده ی نقص در سیستم است که باید به آن رسیدگی کرد و این نقص گاها در شیلنگ های جوشکاری نا مرغوب خودش را نشان میدهد.

علت برگشت شعله چیست؟

اغلب، برگشت شعله به دلیل: پوسيدگي و پارگی شیلنگ های جوشکاری، نقص در اتصال شیلنگ جوشکاری به منبع گاز و یا عدم انجام درست دستورالعمل ها ممکن است، رخ دهد.

در واقع هنگامی‌که بطور ناگهانی فشار گاز در دو شیلنگ جوشکاری که تامین کننده و رساننده گاز ترکیب شونده و گاز اکسیژن هستند، افزایش می‌یابد، نقصی که در هریک از شیلنگ های جوشکاری ممکن است، وجود داشته باشد، باعث دمیده شدن شعله به داخل هر یک از این شیلنگ های جوشکاری که تحت فشار کمتری است، میشود.

در واقع نقص در شیلنگ های جوشکاری و اتصالات آن به گاز مورد نظر اجازه ی فرار میدهد و باعث آتش سوزی میشود.

چند نکته در خصوص برگشت شعله که مربوط به نقص در شیلنگ های جوشکاری میباشد:

پارگی، مسدود بودن، کوچک بودن و یا بزرگ بود نوک شیلنگ جوشکاری از عوامل مهم در برگشت شعله به حساب می آیند.

کاهش فشار گاز به علت افزایش طول شیلنگ جوشکاری

-کاهش فشار گاز به علت افزایش طول شیلنگ جوشکاری: بنابراین باید به طول شیلنگ جوشکاری دقت کنیم تا مناسب انتخاب شود.

-آسیب دیدگی شیلنگ حین استفاده از فلاش بک قبلی.

-هر چند وقت یکبار شیلنگ های جوشکاری باید تعویض شوند، چرا که به مرور زمان و استفاده مداوم از آنها این شلنگ های جوشکاری شکننده میشود.

– باید حین کار با شیلنگ جوشکاری و شعله، به سلامت و در امان ماندن شیلنگ توجه کنیم، چرا که ممکن است، شعله و یا فلزی داغ روی شیلنگ بیفتد و آنرا بسوزاند.

عبور فرد و یا گذاشتن وسایل بر روی شیلنگ به هنگام جوشکاری

-عبور فرد و یا گذاشتن وسایل بر روی شیلنگ به هنگام جوشکاری که موجب قطعی و گرفتگی شیلنگ جوشکاری میشود.

برای جلوگیری از برگشت شعله به داخل حتما باید در سر راه شیلنگ های جوشکاری از شیر یک طرفه (فلاش بک) استفاده کرد.

تهیه یک شیلنگ جوشکاری مناسب و بادوام و استفاده ی صحیح از آن می‌تواند در جلوگیری از این نوع آسیب ها کارساز باشد.

بعد از تهیه شیلنگ جوشکاری مناسب باید به چگونگی کار با آن توجه و التفات کنیم:

قبل از اینکه شروع به کار کنیم و شعله را روشن کنیم، باید شیلنگ های جوشکاری را از هرگونه آلودگی و مانع پاکسازی کنیم،

برای این کار باید گاز در هر کدام از شیلنگ ها ی جوشکاری بصورت آزادانه جریان یابد تا زمانیکه از تمیز بودن آنها مطمئن شویم. دقت کنیم که شیلنگ های جوشکاری کاملا خشک باشند.

بررسی شیلنگ جوشکاری

آنچه واضح است، این است که اگر شیلنگ جوشکاری شما به خوبی بررسی نشده باشد، یا از کیفیت خوبی برخوردار نباشد تا چه اندازه میتواند برای جوشکار و حتی دیگر کسانی که در محیط حضور دارند، خطر آفرین باشد. این خطر بزرگ میتواند تنها با یک نقص کوچک در شیلنگ های جوشکاری اتفاق بیافتد.

محیط های کارگاهی مانند کارگاه های ساختمانی یا حتی کارگاه های جوشکاری معمولی، محیط هایی سخت هستند که به راحتی مواردی مانند کشیدن شیلنگ روی زمین و یا جا به جایی نا صحیح یا حتی محل قرار دادن شیلنگ، ممکن است، باعث پاره شدن شیلنگ ها و یا سوراخ شدن و مواردی از این دست بشود.

اگر این اتفاق در شیلنگ گازی رخ بدهد که گاز پروپان یا استیلن در آن جریان دارد، این گاز به راحتی در اثر خروج از شیلنگ به وسیله نقص ها و پارگی های بدنه آن، با هوای محیط ترکیب شده و حرارت آزاده شده در فرایند جوشکاری در حقیقت به محیط اطراف منتقل میشود.

این مسئله میتواند در نهایت منجر به آسیب دیدگی های جانی بسیار جدی برای کارکنان در محیط شود.

بطور قطع این موضوع نه تنها به بدنه شیلنگ های جوشکاری مربوط نمیشود، بلکه به سرپیچ ها و اتصالات شیلنگ های جوشکاری نیز ارتباط دارد و به راحتی ممکن است، با هر نقصی که در شیلنگ های جوشکاری وجود داشته باشد، گاز به هوا منتقل شده و همان فرایند تکرار شود.

توجه به کیفیت تک به تک اجزای شیلنگ

توجه به کیفیت تک به تک اجزای شیلنگ با توجه به روش های تشخیص مرغوبیت که پیشتر نیز اشاره کردیم، میتواند باعث ایمنی بیشتر و کاهش ریسک های ناشی از کار بشود.

اگر فرایند برگشت شعله در جوشکاری اتفاق بیافتد و شعله درون شیلنگ جوشکاری حرکت کرده و به کپسول برسد، در این شرایط نمیتوان انتظار داشت که حتی بتوانید شیر پمپ گاز و اکسیژن را ببندید.

چرا که سرعت برگشت شعله به حدی است که این فرصت را نمیدهد و بلافاصله ممکن است، جان شما را به خطر بیاندازد. شیلنگ های جوشکاری به عنوان اتصالات در این فرایند، میتوانند نقش تاثیر گذار و تعیین کننده ای ایفا کنند که هم با ایمنی و کیفیت بیشتر، جلوی خطرات را بگیرند و هم با عدم توجه به مرغوبیت و کیفیت، خطر آفرین باشند.

البته توجه به کیفیت یک محصول تنها به این مورد ختم نمیشود. گاها ممکن است، بدون در نظر گرفتن مضراتی که برای سلامتی افراد دارد، در موارد دیگر هم شما را متحمل ضرر های مختلفی کند.

شیلنگ های جوشکاری به عنوان جزئی از یک سیستم کلی

شیلنگ های جوشکاری به عنوان جزئی از یک سیستم کلی به عنوان سیستم جوشکاری شناخته میشوند. هر نوع خللی در این سیستم میتواند منجر به اختلالات بیشتر در سیستم کلی جوشکاری شود و یا حتی به دستگاه جوشکاری شما نیز آسیب هایی برساند.

مواردی مانند گرفتگی های جزئی که در شیلنگ ها و اتصالات آن ها وجود دارد، اگر باعث موارد خطر آفرین نشوند، به پمپ و کپسول های موجود در سیستم جوشکاری آسیب های جدی وارد میکنند.

این گرفتگی ها باعث میشود که پمپی که گاز را در لوله پمپاژ میکند، درگیر فشار بسیار بیشتری شود و در نهایت این فشار منجر به آسیب های جدی و یا حتی خسارت هایی به سیستم جوشکاری شما میشود.

از طرفی، فرایند جوشکاری، یکی از فرایند هایی است که در پروژه های ساختمانی یا پروژه های مختلفی رخ میدهد و آسیب دیدن دستگاه ها و اختلال در آن ها منجر به تاخیر افتادن در روند انجام فعالیت های کار میشود که در نهایت میتواند به لحاظ زمانی هم برای شما ضرر هایی داشته باشد.

به هر حال دستگاه جوشکاری یک وسیله کار است که لازم است، به اندازه و به درستی از آن استفاده کرد. استفاده نادرست و یا عدم توجه به مرغوبیت قطعاتی که در آن بکار میرود، در نهایت باعث خراب شدن وسیله کاری و ضرر های بیشتری میشود.

اهمیت به استفاده از قطعات با کیفیت هم به همین منظور برای ما مهم است. قطعات با کیفیت به مرور زمان باعث بهتر شدن کیفیت کار دستگاه میشوند.

هر چه قطعات استفاده شده در یک سیستم با کیفیت تر باشند، شانس اینکه عملکرد بهتری را از آن سیستم شاهد باشیم بیشتر است و بالعکس،

استفاده از قطعات نامرغوب و یا تقلبی

در صورتی که از قطعات نامرغوب و یا تقلبی استفاده کنید، به مرور نه تنها قطعه مربوطه دچار مشکل میشود، بلکه ممکن است، به دیگر قطعات سیستم نیز فشار وارد کرده و خسارت های بیشتری برای شما در پی داشته باشد.

اگر دستگاه شما وسیله کار شما باشد، زمانی را که دستگاه شما در حال تعمیر است و نمیتوان از آن استفاده کرد را به عنوان زمانی میشناسیم که فعالیت های کاری شما کمی مختل میشود.

به همین دلیل هم استفاده از قطعات با کیفیت اهمیت زیادی دارد، چرا که جدای از هزینه هایی که بعدا ممکن است، مجبور به پرداخت دوباره آن ها شوید، زمان زیادی را هم از شما گرفته و فعالیت های مربوط به کار شما را به کلی مختل میکند.

برخی از قطعات دستگاه های جوشکاری هم از عمر کمتری برخوردار هستند. این طول عمر قطعات باعث میشود که نیاز به تعویض های دوره ای داشته باشند. بدیهی است که در صورت مهم نبودن تعویض های دوره ای قطعات سیستم، این قطعات فرسوده تر میشوند و گاها به سیستم شما آسیب وارد میکند.

همواره کارشناسان و کارخانه هایی که به تولید و عرضه دستگاه های جوشکاری میپردازند، به این موضوع اشاره کرده اند که این دستگاه ها لازم است، در دوره های مختلف چک شده و قطعات آن ها مانند اتصالات و شیلنگ های آن تعویض شوند. علت این موضوع هم در اهمیت و حساسیت بالای این موضوع است که شیلنگ های جوشکاری با سلامت افراد در ارتباط می باشند.

حرف آخر

سعی کنید تا حد امکان به بررسی شیلنگ جوشکاری خود در بازه های زمانی کوتاه مدت بپردازید و در زمان های طولانی تر اقدام به تعویض شیلنگ جوشکاری، حتی در شرایطی که نقص محسوسی در آن دیده نمیشود بپردازید.

بهتر است، هنگام خرید شیلنگ جوشکاری، عمر مفید آن را از فروشندگان و متخصصان آن پرس و جو کنید تا با بازه زمانی که شیلنگ جوشکاری تان میتواند برای شما بدون نگرانی کار کند آگاه باشید.

حتما نکاتی که برای نگهداری بهتر از شیلنگ های جوشکاری گفته میشود مانند مراقبت از بدنه آن و چک کردن اتصالات و گرفتگی های مختلف آن را از متخصصان و فروشندگان این محصول جویا شوید تا در مدت کار با دستگاه خللی در کار شما ایجاد نشود.